De overstap naar Google Analytics 4

Picture of Rachel

Rachel

Inhoud van deze blog

Heb jij al actie ondernomen voor de overstap naar Google Analytics 4 (GA4)? Google Analytics 4 is de nieuwste versie van het populaire webanalyseplatform van Google en is al een tijdje beschikbaar.De overstap naar Google Analytics 4

Het biedt een volledig nieuwe manier om websitegegevens te verzamelen, te meten en te analyseren. Deze nieuwe versie is gebaseerd op een geheel nieuwe technologie die een verbeterde data-analyse en -rapportage mogelijk maakt.

Benieuwd naar het belang van de overstap naar Google Analytics 4? Lees dan snel verder!

Waarom is de overstap naar Google Analytics 4 zo noodzakelijk?

De overstap naar Google Analytics 4 is noodzakelijk om historische data van de afgelopen jaren te behouden. Vanaf 1 juli 2023 zullen er geen data meer worden gemeten in je huidige vertrouwde Google Analytics account (Universal Analytics, oftewel Google Analytics 3) en vanaf 1 januari 2024 zal deze data zelfs verwijderd worden.

Het is belangrijk om te weten dat de overstap naar Google Analytics 4 eigenlijk geen keuze is en dat je huidige Google Analytics property stopt met het verzamelen en verwerken van data.

Twee versies van Google Analytics op je website

Google Analytics 4 verschilt compleet van de versie van Google Analytics die je momenteel gebruikt. Om deze reden kan de data die je momenteel verzamelt en de data die je in de afgelopen tijd hebt verzameld niet over worden gezet naar de vernieuwde versie van Google Analytics.

Op het moment dat de nieuwe versie van Analytics op je website wordt geïmplementeerd, heb je twee versies op je website staan:

  • Universal Analytics
  • Google Analytics 4

Met deze beide versies kun je data blijven verzamelen, elke versie doet dat op een eigen manier. In je huidige versie (Universal Analytics) ga je gewoon verder waar je gebleven was met het verzamelen van data. Echter, met de nieuwe versie van Analytics begin je helemaal opnieuw met dataverzameling.

Je ontkomt niet aan de nieuwste versie van Analytics en daarom raden wij aan zo snel mogelijk de overstap te maken, voordat je belangrijke data verliest.

Enkele veranderingen van Google Analytics op een rij

Wat zijn eigenlijk de grootste veranderingen van de nieuwe versie van Google Analytics voor jou? Google Analytics 4 is vooral gericht op de betrokkenheid van de bezoekers.

In deze nieuwe versie wordt er gewerkt met een ‘event-driven’ datamodel. Dit betekent dat je meer inzicht krijgt in het gebruikersgedrag van de bezoekers op je website.

Denk hierbij aan het scrol gedrag van de bezoeker. In de vernieuwde versie van Analytics krijg je ook inzicht in nieuwe soorten statistieken, zoals de:

  • Engagement time
  • Engagement rate
  • Engaged sessions
  • Engaged sessions per user

De focus van Google Analytics 4 ligt vooral op het beschermen van de privacy van de bezoeker, wat de gebruikerservaring ten goede zal komen.

In de meest recente versie van Analytics worden er namelijk geen IP-adressen meer verzameld.

Hoe handig is het om direct rapporten te krijgen door het gebruik van een zoekbalk? Dit is allemaal geïmplementeerd in Google Analytics 4. Je ontvangt onmiddellijk antwoorden, bijvoorbeeld op de vraag: “hoeveel conversies hebben we vorige week gehad?”

De overstap naar Google Analytics 4

Wat kunnen wij voor jou betekenen in de overstap naar Google Analytics 4?

We begrijpen dat de overstap naar Google Analytics 4 een ingewikkelde en spannende stap zal zijn in het beheer van je website. Daarom schieten we jou natuurlijk te hulp! Door onze ervaring in Google Analytics en het bijhouden van de nieuwste ontwikkelingen weten we precies hoe we jou kunnen helpen in de overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Wij zullen huidige klanten een e-mail sturen met belangrijke informatie en de kosten die bij het omzetten komen kijken.

Bekijk ook deze blog artikelen

Ijzersterkte content creëren

Ijzersterke content creëren

We zien tegenwoordig nog veel bedrijven die kansen laten liggen op het gebied van content. Kwalitatief goede content is belangrijk om zichtbaar te zijn voor je doelgroep en de juiste

Lees verder »

Wat is Conversie Optimalisatie (CRO)?

CRO (Conversie Optimalisatie) is een strategie die gericht is op het verbeteren van de prestaties van een website, landingspagina of marketingcampagne door het maximaliseren van de conversieratio. Het doel is

Lees verder »

Wij ontwikkelen websites die perfect bij je wensen en bedrijf aansluiten. Alleen op deze manier behalen we optimaal resultaat.

Het resultaat telt. Wij ontwikkelen webwinkels die geld opleveren. Want daar is een webwinkel tenslotte voor.

Doelgerichte marketing die je bedrijf vooruit helpt. Bij ons is marketing een investering, geen kostenpost.

De mooiste uitingen leveren het beste resultaat op. Dit komt omdat mensen nu eenmaal visueel zijn ingesteld. Wij zorgen voor het beste visuele resultaat.

Blijf up-to-date met transparant webonderhoud. Je weet precies waar je vooraf aan toe bent zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan.

Betrouwbaar, snel en veilig. Onze hosting is de beste basis voor jouw online project. Of dat nu een kleine site is of een webwinkel met duizenden producten.