CRO (Conversie Optimalisatie) is een strategie die gericht is op het verbeteren van de prestaties van een website, landingspagina of marketingcampagne door het maximaliseren van de conversieratio. Het doel is om bezoekers om te zetten in waardevolle acties, zoals aankopen, inschrijvingen of aanvragen. Bij conversie optimalisatie draait het om het begrijpen van het gedrag van gebruikers en het identificeren van knelpunten die hen ervan weerhouden om de gewenste actie te ondernemen. Door middel van A/B-testen, gebruikersonderzoek en het analyseren van statistieken, kunnen optimalisaties worden geïdentificeerd en geïmplementeerd om de gebruikerservaring te verbeteren en de conversieratio te verhogen.
Haal alles uit je website met CRO
Het is belangrijk om te begrijpen dat conversie-optimalisatie geen one-size-fits-all oplossing is. Wat werkt voor de ene website, werkt mogelijk niet voor de andere. Het vereist voortdurende monitoring en analyse om de best mogelijke resultaten te behalen. Conversie-optimalisatie is een continu proces van experimenteren, leren en optimaliseren. Door het effectief toepassen van deze strategie kunnen bedrijven hun online prestaties verbeteren en hun doelen bereiken. Kortom, haal het maximale uit je website en je bezoekers.
Hoe begin je met CRO?
Zou je graag CRO willen toepassen op je website? Je kunt hiervoor heel gemakkelijk enkele stappen ondernemen om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. De eerste stap die je kunt zetten is het verzamelen van gegevens over het gedrag van je bezoekers. Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld informatie verkrijgen over je aantal bezoekers, de bronnen, het gedrag en het aantal conversies.
Vervolgens kun je de knelpunten op je website identificeren door te kijken naar pagina’s met hoge bouncepercentages of lage conversieratio’s en stel je doelen vast die je wilt bereiken met CRO. Gebruik de gegevens die je hebt verzameld om specifieke gebieden te kiezen die je wilt optimaliseren. Even een paar voorbeelden van optimalisaties:
- Het vereenvoudigen van het afrekenproces
- Het aanpassen van CTA (Call To Action) knoppen
- Het optimaliseren van de gebruikservaring op een specifieke pagina
Door middel van A/B testen kun je verschillende varianten van je website aan de bezoeker laten zien. Hierna kun je meten welke variant de beste resultaten heeft opgeleverd. Ben je benieuwd hoe je kan zien welke variant het beste werkt? We leggen het je uit in de volgende paragraaf!
Welke tools kan ik gebruiken voor CRO?
Je kunt op verschillende manieren de uitkomsten van de A/B testen bekijken. De meest populaire tools hiervoor zijn Hotjar en Microsoft Clarity. Maar wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Hotjar en Microsoft Clarity?
De overeenkomsten
- Beide tools bieden heatmaps aan
- Beide tools maken sessie-opnames
- Beide tools zijn gratis, maar bij Hotjar heb je wel beperkingen in het aantal heatmaps om in te stellen
De verschillen
- Hotjar biedt een feedback widget aan om te implementeren op je website, Clarity niet
- Hotjar biedt een enquête tool aan om te implementeren op je website, Clarity niet
- Hotjar geeft een conversiefunnel weer, Clarity niet
- Clarity is volledig gratis te gebruiken, bij Hotjar heb je voor veel functies de betaalde versie nodig
- Clarity kun je koppelen aan je Google Analytics account, Hotjar niet
- Clarity geeft een overzichtelijk dashboard weer met alle ontwikkelingen op je website, Hotjar niet
Je kunt de tools natuurlijk ook naast elkaar laten draaien! Als je eerst een budgetvriendelijke tool wilt gebruiken, dan raden wij aan voor Microsoft Clarity te kiezen.