Waarom kiezen voor de multi-step checkout? Wist jij dat er wel degelijk verschil zit in verschillende soorten afrekenpagina’s? De afrekenpagina van jouw website is ontzettend belangrijk om conversie te genereren. Bedrijven voegen vaak meerdere stappen toe aan hun afrekenpagina’s om de gebruikerservaring te optimaliseren en de conversies te verhogen. Deze stappen zijn strategisch gepland en doordacht, en elk heeft een specifieke functie.
Heb je geen idee waar je moet beginnen? Gelukkig kunnen wij je daarbij helpen. Wij zullen de belangrijkste onderdelen van een multi-step checkout voor je toelichten, zodat je weet waar je op moet letten om jouw conversies te verhogen. Het is namelijk de moeite waard om te investeren in een goede afrekenpagina die je klanten aanspreekt en een naadloze en eenvoudige betalingservaring biedt.
Analyseer de gegevens van je klant met een multi-step checkout
Je hoort het al: een multi-step checkout bestaat uit meerdere stappen op de afrekenpagina. Maar wat zijn belangrijke voordelen om te kiezen voor de multi-step checkout? Een van de redenen om te kiezen voor een multi-step checkout is om het betaalgedrag van klanten te kunnen analyseren en daar vervolgens op in te spelen. Op het moment dat bezoekers afhaken bij een bepaalde stap zou je door middel van een userfeedback tool bezoekers kunnen vragen wat de reden is van het afhaken in het afrekenproces. Vervolgens zou deze pagina geoptimaliseerd kunnen worden door het uitvoeren van A/B testen.
Een andere reden om voor de multi-step checkout te kiezen is het verminderde aantal velden dat de klant moet invullen, of althans… dat lijkt zo!
Elke stap van het afrekenproces heeft maar een paar velden die ingevuld moeten worden, wat minder intimiderend is voor de klant. Daarnaast krijgt een klant voldoening wanneer de voortgang van het proces met de verschillende stappen visueel wordt gemaakt aan de hand van een voortgangsindicator.
Een Second Chance email versturen
Het is de beste optie om de klant in een vroeg stadium te vragen om een emailadres, dus al voordat de klant zich in de multi-step checkout bevindt. Denk bijvoorbeeld aan een pop-up waarin de klant een emailadres kan achterlaten en 10% korting kan verkrijgen bij de eerste aankoop. Met het verkregen emailadres zou je in de multi-step checkout het afrekenproces van je klant kunnen analyseren.
Mocht de klant afhaken in het afrekenproces, met of zonder opzet, dan is het mogelijk om aan de hand van een Second Chance email een reminder te sturen. Hiermee kan de klant weer uitkomen op de pagina waar hij gebleven was in het afrekenproces. Mega handig toch? De klant hoeft dan alleen nog maar de stappen af te maken en af te rekenen.
De multi-step checkout in het kort
Om de multi-step checkout kort toe te lichten, hebben wij de belangrijkste aandachtspunten voor je opgeschreven:
- Met meerdere pagina’s wordt het afrekenen een stuk overzichtelijker
- Door een schone lay-out raakt de klant niet overweldigd
- Analyseer het gedrag van de klant bij het verlaten van een pagina
- Stuur de klant een second chance mail om de klant terug te brengen op de pagina waar hij gebleven was
- Foutief ingevulde data zijn makkelijker te herkennen wanneer deze verdeeld zijn over meerdere pagina’s