Vakantie melding: t/m 10 september zijn we gesloten vanwege vakantie. Lees hier meer

Black Friday en Cyber Monday, hate it or love it

Floortje Ubels

Floortje Ubels

Inhoud van deze blog

Wie kent de beelden uit Amerika niet? De grote mensenmassa’s die over elkaar heen vallen om de beste koopjes te bemachtigen. Black Friday en Cyber Monday vinden dit jaar plaats op vrijdag 26 november en maandag 29 november. Deze hysterische Amerikaanse tradities, waarbij hoge kortingen worden gegeven, zijn overgewaaid naar Nederland en nemen ook hier steeds grotere vormen aan. Black Friday start de dag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving, consumenten doen vanaf deze dag massaal inkopen voor de feestdagen. Cyber Monday vindt plaats op de maandag na Black Friday. Op deze maandag ligt de focus van de acties op het online aanbod en wordt de korting vaak nog verder opgedreven dan op Black Friday.

Niet alleen de Nederlandse bedrijven zijn ‘schuldig’ aan de toenemende populariteit van deze tradities, maar de Nederlandse consument heeft hier ook grote invloed op. Al een aantal jaar is de trend zichtbaar dat Nederlandse consumenten wachten met het doen van aankopen tot deze dagen. Als bedrijf voel je je daardoor misschien wel ‘verplicht’ om ook mee te doen aan de Black Friday en Cyber Monday acties. Je hebt tenslotte liever dat consumenten bij jou kopen dan bij de concurrent. Nog een trend die al een paar jaar zichtbaar is, is de toenemende tijdsduur van de kortingsacties. Om de concurrentie voor te blijven zien we dat de kortingen allang niet meer alleen geldig zijn tijdens deze twee dagen, maar soms wel twee weken lang te gebruiken zijn.

Speciale acties

Black Friday en Cyber Monday kunnen interessant zijn om op in te spelen. Je kunt deze dagen gebruiken om de verkoop van bijvoorbeeld sinterklaas- en kerstinkopen een boost te geven. Je kunt een algemene kortingsactie inzetten of je geeft korting weg op specifieke producten. Wil je geen directe korting geven? Denk dan bijvoorbeeld aan het aanbieden van gratis verzending, het weggeven van kleine cadeautjes of het geven van korting op een volgende aankoop.

Hoe vallen jouw acties op tussen alle andere acties? Een effectieve manier om je klanten op de hoogte te brengen van de acties is via een nieuwsbrief. Op deze manier kun je je acties snel en gericht onder de aandacht brengen bij je klanten.

Onderschat de kracht van Social Media niet. Maak je kortingen en acties ook bekend via de Social Media kanalen. Via deze kanalen kun je een groot publiek bereiken en zorgen voor bezoekers op je website. Laat aansprekende, creatieve banners ontwerpen waarop duidelijk te zien is dat jij tijdens deze dagen kortingen geeft. Kondig nu alvast de kortingen aan en maak met een content kalender een planning voor het plaatsen van berichten tot én tijdens deze dagen. Op die manier breng je je acties zo optimaal mogelijk onder de aandacht en is de kans groter dat je klanten daadwerkelijk overgaan tot een aankoop.

Plaats deze banners ook altijd op je website. Binnen 10 seconden beslist een consument of hij/zij op je website blijft of weg klikt. Voorkom dat je klant weg klikt door de banners op een prominente plek op de site te plaatsen. Wanneer een klant je website bezoek is het voor de klant meteen duidelijk dat je meedoet aan Black Friday en/of Cyber Monday en wat voor acties je tijdens deze dagen hebt. Zo vergroot je de kans dat je klant overgaat tot een aankoop. Kanttekening is dat de banners geen overkill moeten zijn en als storend ervaren worden. Hebben de banners een afleidend of storend effect? Dan is de kans groot dat je klant de site alsnog weg klikt.

Small Business Saturday

De populariteit van Black Friday en Cyber Monday kent ook een keerzijde van de medaille. Er zijn genoeg lokale ondernemers – die zo ontzettend belangrijk zijn voor het straatbeeld – die niet op kunnen boksen tegen de acties van de grote bedrijven. We zien (gelukkig) dat steeds meer (kleine) ondernemers en consumenten zich verzetten tegen de gekte van Black Friday en Cyber Monday.

Small Business Saturday is een traditie die helaas niet mee is komen waaien vanuit Amerika maar langzaamaan wel meer bekendheid krijgt in Nederland. Small Business Saturday is de zaterdag na Black Friday. Op deze dag wordt juist gestimuleerd om bij kleine bedrijven en lokale ondernemingen te kopen, zonder korting. Ook zijn er ondernemers die aan deze dag een andere invulling geven. Zo zijn er bijvoorbeeld ondernemers die een percentage van de omzet op deze zaterdag doneren aan een goed doel.

Naast het niet op kunnen boksen tegen de hoge kortingen van de grote bedrijven zijn er ook genoeg ondernemers die producten verkopen die duurzaam gemaakt worden en tegen een eerlijke prijs verkocht worden. Deze producten zijn überhaupt niet gemaakt om in massa te verkopen. Er zijn ook ondernemers die niet meedoen aan de gekte van Black Friday en Cyber Monday omdat ze het doen van vaak onnodige impulsaankopen niet willen stimuleren. Op die manier hopen zij hun steentje bij te kunnen dragen aan het verkleinen van de ecologische gevolgen van ons koopgedrag.

Wanneer je je meer kunt vinden in het concept van Small Business Saturday, is het dit jaar misschien een mooi moment om dit concept onder de aandacht bij je klanten te brengen. Ook hiervoor geldt; breng je klanten op de hoogte van dat je meedoet aan Small Business Saturday en op wat voor manier je invulling aan deze dag geeft.

Welk team kies jij?

Ben jij team Black Friday en Cyber Monday óf ben jij team Small Business Saturday? Wij zijn benieuwd naar jouw reactie!

Mochten wij wat voor je kunnen betekenen om Black Friday en Cyber Monday te promoten óf juist om Small Business Saturday op de juiste manier te promoten? Laat het ons dan weten! We denken graag met je mee en geven je een passend advies.

Bekijk ook deze blog artikelen

Wij ontwikkelen websites die perfect bij je wensen en bedrijf aansluiten. Alleen op deze manier behalen we optimaal resultaat.

Het resultaat telt. Wij ontwikkelen webwinkels die geld opleveren. Want daar is een webwinkel tenslotte voor.

Doelgerichte marketing die je bedrijf vooruit helpt. Bij ons is marketing een investering, geen kostenpost.

De mooiste uitingen leveren het beste resultaat op. Dit komt omdat mensen nu eenmaal visueel zijn ingesteld. Wij zorgen voor het beste visuele resultaat.

Blijf up-to-date met transparant webonderhoud. Je weet precies waar je vooraf aan toe bent zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan.

Betrouwbaar, snel en veilig. Onze hosting is de beste basis voor jouw online project. Of dat nu een kleine site is of een webwinkel met duizenden producten.

Wij ontwikkelen websites die perfect bij je wensen en bedrijf aansluiten. Alleen op deze manier behalen we optimaal resultaat.

Het resultaat telt. Wij ontwikkelen webwinkels die geld opleveren. Want daar is een webwinkel tenslotte voor.

Doelgerichte marketing die je bedrijf vooruit helpt. Bij ons is marketing een investering, geen kostenpost.

De mooiste uitingen leveren het beste resultaat op. Dit komt omdat mensen nu eenmaal visueel zijn ingesteld. Wij zorgen voor het beste visuele resultaat.

Blijf up-to-date met transparant webonderhoud. Je weet precies waar je vooraf aan toe bent zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan.

Betrouwbaar, snel en veilig. Onze hosting is de beste basis voor jouw online project. Of dat nu een kleine site is of een webwinkel met duizenden producten.

blank

Mail contact

Heb je een vraag of opmerking? Dan kun je ons het beste mailen. We streven erna je tijdens onze openingstijden binnen 1 uur terug te mailen.

Algemeen: hallo@rollemamedia.nl
Support: support@rollemamedia.nl

blank

Telefonisch contact

We zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00. We streven naar 100% telefonische bereikbaarheid.

blank

WhatsApp ons

Ben je een echte apper? Dan hebben we voor jou ook WhatsApp. We streven erna je tijdens onze openingstijden binnen 1 uur een berichtje terug te sturen.